سیستم ها ی DX به وسیله سیکل برودتی که دارند با خاصیت سرد کنندگی گاز باعث خنک سازی مرکز داده میشوند. در واقع به زبان ساده تر میتوان گفت سرمای تولید شده در اواپراتور مستقیماَ به هوا منتقل میگردد.
معمولا سیستم ها ی خنک کننده DX به صورت دو پارچه ارائه میگردد. بدین ترتیب که یونیت داخلی در داخل سایت و یونیت خارجی در فضای بیرونی سایت نصب میگردد.
اگر در زمان نصب و لوله کشی این دستگاهها موارد ذیل رعایت گردد طول عمر دستگاه و کیفیت کارکردن آن نیز قابل توجه خواهد بود.
- طول مجاز کل مسیر لوله کشی مسی – معمولا با توجه به قرار گیری کمپرسور در یونیت داخلی و یا یونیت خارجی این مقادیر مجاز تغییر میکند. لذا حتما به جهت برگشت روغن به کمپرسور و عدم تاثیر منفی فشار استاتیک گاز به خود کمپرسور ، میبایست به توصیه های کمپانی دقت کرد.
- طول مجاز مسیر عمودی – فارق از کل متراژ مسیر لوله کشی ، متراژ لوله کشی عمودی بسیار مهم میباشد. لذا کل مسیر عمودی را با حساسیت زیادی باید بررسی نمود.
- استفاده مناسب از سایز لوله ، ضخامت لوله و عایق مناسب – سایز لوله جهت انتقال سیال در بستر مناسب بسیار مهم است. اگر سایز این لوله ها کوچک باشد با مشکل بالا رفتن فشار کمپرسور مواجه میشویم و اگر سایز آنها بالا باشد سیستم با مشکلات برگشت روغن و مصرف گاز بیشتر در زمان شارژ گاز مواجه میگردد.
- استفاده از تله روغن در صورت نیاز- تله روغن در مسیر های عمودی نصب میگردد. معمولا با فواصل بین 3 تا 6 متر نصب میگردد. وظیفه تله روغن این است که به محض خاموش شدن کمپرسور روغن موجود در خط عمودی سر خورده و در داخل آن ذخیره میگردد. در صورت نبود تله روغن کل روغن موجود در خط عمودی به داخل کمپرسور وارد شده و زمانی که کمپرسور روشن گردد کل روغن میبایست تازه وارد همه مسیر گردد و از آنجاییکه سرعت روغن از گاز به مراتب کندتر است احتمال اینکه کمپرسور با کمبود روغن مواجه گردد ، زیاد میشود.
- استفاده از گاز نیتروژن در زمان جوشکاری به جهت عدم تشکیل دوده در داخل لوله- در زمان جوشکاری دوده هایی در داخل لوله تشکیل میگردد. به جهت عدم تشکیل این دوده ها میبایست اکسیژن داخل لوله ها نباشد. لذا در زمان جوشکاری جریان بسیار کم فشاری از داخل لوله ها عبور میدهند تا مانع تشکیل دوده در داخل مسیر لوله ها شوند.
- فلش کردن خطوط به وسیله گاز نیتروژن جهت تخلیه دوده های احتمالی – در پایان مرحله جوشکاری و لوله کشی ، جریان پر فشار گاز نیتروژن از مسیر عبور داده و دوده های یا کثیفی های احتمالی از داخل لوله ها را تخلیه میکنند.
- وکیوم کردن – وکیوم کردن دارای اهمیت بسیار بالایی در پروسه راه اندازی را دارا می باشد. در صورت عدم وکیوم مناسب به واسطه بودن کمی اکسیژن در مدار ، روغن کمپرسور اکسید میگردد . در صورت وجود کمی رطوبت کل سیکل تبرید با اختلال در کار مواجه میشود.
- شارژ گاز – معمولا شارژ گاز به وسیله محاسبات طول مسیر و گنجایش هر دو یونیت داخلی و خارجی به دست می آید. شارژ به وسیله ترازو از اصولی ترین روش های شارژ گاز است. روش های همچون استفاده از فشار گیج و آمپرگیری کمپرسور به تنهایی جهت شارژ گاز کاملاَ غیر مهندسی و مردود میباشد.
رعایت اصول موارد بالا گارانتی کننده کار کرد مناسب این تیپ دستگاهها خواهد بود.